Letselschade na verkeersongeval 1
Letselschade na verkeersongeval 2

Letselschade na verkeersongeval

Elk jaar worden talloze mensen in Nederland slachtoffer van een verkeersongeval. Een botsing tussen twee auto's, een aanrijding met een fietser of voetganger, een eenzijdig ongeval of ander verkeersongeval. De medische en financiële gevolgen van een verkeersongeval kunnen enorm zijn. Weten hoe je moet handelen na een ongeval en de weg kennen in het complexe landschap van aansprakelijkheid en schadevergoedingen is essentieel. Een gespecialiseerde letselschade advocaat, zoals Frank Arts en zijn collega's, kan hierbij het verschil maken. Actief in Doetinchem en omliggende gemeenten, maar ook elders in het land.

Betrouwbaar advies

Jarenlange ervaring

Gevestigd in Doetinchem

Reviews

Letselschadeadvocaat Frank Arts uit Doetinchem en omgeving.

Letselschade advocaat Frank Arts

Frank Arts staat bekend als een toegewijde en deskundige letselschadeadvocaat uit Doetinchem. Dagelijks zet hij zich in voor slachtoffers van verkeersongevallen, medische fouten, bedrijfsongevallen en andere incidenten die letsel veroorzaken. Met zijn jarenlange ervaring en diepgaande kennis van het letselschaderecht, begrijpt Frank als geen ander hoe ingrijpend de periode na een ongeval kan zijn. Hij biedt niet alleen juridische ondersteuning, maar ook een luisterend oor. Frank en zijn team zorgen ervoor dat slachtoffers krijgen waar zij recht op hebben en hun materiële en immateriële schade wordt vergoed. Veruit de meeste letselschadezaken worden buiten de rechter om succesvol afgewikkeld, maar indien nodig kan een civiele procedure worden opgestart. Frank is namelijk ook een doorgewinterde procesadvocaat.


Als u op zoek bent naar iemand die u stap voor stap kan begeleiden in het complexe traject van letselschade, neem dan contact op voor een afspraak met Frank of een van zijn collega's.

Materiële en immateriële schade

Een verkeersongeval kan een grote gevolgen hebben, niet alleen medisch, maar ook financieel. Door een verkeersongeval kunnen diverse schadeposten ontstaan. Er wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen materiële en immateriële schade.


Materiële Schade:

Materiële schade is schade die direct in geld is uit te drukken. Denk hierbij aan de kosten voor reparatie of vervanging van uw voertuig, medische kosten, reiskosten, verlies van arbeidsvermogen (inkomensverlies) door arbeidsongeschiktheid, pensioenschade, kosten huishoudelijke hulp en verlies zelfwerkzaamheid. Ook kosten voor aanpassingen aan uw woning of noodzakelijke hulpmiddelen vallen hieronder.

Met name het vaststellen van het verlies van arbeidsvermogen kan complex zijn en leiden tot discussie met de (verzekeraar van de) aansprakelijke partij. Er moet immers een vergelijking worden gemaakt tussen het inkomen in de situatie met ongeval en het inkomen in de hypothetische situatie zonder ongeval. Vooral over de vraag wat het slachtoffer zonder ongeval zou hebben verdiend, zijn partijen het vaak oneens. Ook staat vaak ter discussie of de klachten door het ongeval worden veroorzaakt en tot welke beperkingen deze klachten leiden. Zeker bij medisch niet of moeilijk objectiveerbare klachten, zoals whiplashklachten, die meestal niet te zien zijn op een MRI-scan of een röntgenfoto.


Immateriële Schade:

Naast materiële schade, is er ook vaak sprake van immateriële schade. Dat is de pijn, het leed, het verdriet en de gederfde levensvreugde die door het ongeval wordt veroorzaakt. Dat is niet direct in geld uit te drukken. Hiervoor moet een smartengeldvergoeding worden betaald. De hoogte daarvan is afhankelijk van onder meer de ernst van het letsel, de leeftijd van het slachtoffer en de duur van het herstel. Om die reden kan het smartengeldbedrag pas worden begroot als sprake is van een zogeheten medische eindtoestand. Daarvan is sprake bij volledig herstel of als er geen herstel meer optreedt en sprake is van blijvende klachten. In de rechtspraak wordt voor bepaling van de hoogte van het smartengeld gekeken naar wat er in vergelijkbare gevallen door rechters is toegewezen. Veel van die uitspraken zijn opgenomen in de ANWB Smartengeldgids.


Bij het vaststellen van de medische en financiële gevolgen van een ongeval kan een gespecialiseerde letselschadeadvocaat, zoals Frank Arts en zijn collega's, het verschil maken. Zij kunnen u helpen bij het bepalen van een rechtvaardige compensatie voor de geleden materiële en immateriële schade.

Kosten bij inschakelen advocaat

Rechtshulp vaak gratis bij Letselschade na verkeersongeval

Slachtoffers van een verkeersongeval hoeven niet te vrezen voor de kosten van een advocaat. De rechtshulp bij letselschade is in veruit de meeste gevallen namelijk gratis.

Waarom is Rechtshulp Gratis?

De aansprakelijke partij, of zijn verzekeraar, is verplicht om alle schade te vergoeden die door het ongeval is en wordt veroorzaakt. De kosten van juridische bijstand zijn ook als schadepost aan te merken die volledig moet worden vergoed. Dat betekent dat slachtoffers van verkeersongevallen toegang hebben tot juridische bijstand zonder dat zij dat daar zelf kosten voor hoeven te betalen. Daardoor kunnen zij een gespecialiseerde letselschadeadvocaat inschakelen, die hen belangen kan behartigen.


Hoe Werkt Dit in de Praktijk?

Uw letselschadeadvocaat stuurt een aansprakelijkstelling naar de aansprakelijke partij of zijn verzekeraar. Bij verkeersongevallen is de aansprakelijkheid vaak een gegeven en niet voor discussie vatbaar. Als de verzekeraar van de aansprakelijke partij de aansprakelijkheid heeft erkend, dan brengt uw letselschadeadvocaat de kosten voor rechtsbijstand steeds rechtstreeks bij die verzekeraar in rekening. Die kosten hoeft u dus niet zelf eerst voor te schieten. Met uw letselschadeadvocaat kan overigens de afspraak worden gemaakt dat hij ook geen kosten bij u in rekening brengt als de aansprakelijkheid door de verzekeraar zou worden afgewezen.


Aansprakelijkheid bij Verkeersongevallen

De aansprakelijkheid bij verkeersongevallen kan meestal relatief eenvoudig worden vastgesteld. Het antwoord op de aansprakelijkheidsvraag is afhankelijk van onder meer de toedracht, de aard van de betrokken voertuigen en zelfs de leeftijd van het slachtoffer.

Aard van de betrokken voertuigen:

Bij ongevallen waarbij alleen motorrijtuigen zijn betrokken (zoals auto's, vrachtwagen, motoren en bromfietsen) of ongevallen tussen alleen ongemotoriseerde verkeersdeelnemers (zoals fietsers en voetgangers) geldt het regime van artikel 6:162 BW. Dat regime komt er kort gezegd op neer dat het letselschadeslachtoffer in beginsel moet bewijzen dat de ander een verkeersfout heeft gemaakt waardoor het verkeersongeval is ontstaan, zoals het ten onrechte niet verlenen van voorrang en te hard rijden. De regels waaraan verkeersdeelnemers zich moeten houden zijn neergelegd in de Wegenverkeerswet (WVW), het reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) en het Wegenverkeersreglement (WVR). Overtreding van die regels is in beginsel onrechtmatig. Als een verkeersfout kan worden bewezen, dan is de aansprakelijkheid dus in beginsel gegeven en moet de aansprakelijke partij alle schade vergoeden die door het ongeval is en wordt veroorzaakt. Als het slachtoffer zelf ook heeft bijgedragen aan het ontstaan van het verkeersongeval, dan kan dat leiden tot een vermindering van de vergoedingsplicht van de aansprakelijke partij.

Bij verkeersongevallen tussen een motorrijtuig en een ongemotoriseerde verkeersdeelnemer geldt een andere regime, namelijk het regime van artikel 185 Wegenverkeerswet (WVW). Dat regime is ter bescherming van de meer kwetsbare ongemotoriseerde verkeersdeelnemer in het leven geroepen. Het artikel houdt in dat de eigenaar of houder van een motorrijtuig in beginsel aansprakelijk is jegens de niet-gemotoriseerde verkeersdeelnemer, tenzij de eigenaar of houder van het motorrijtuig bewijst dat sprake was van overmacht. Dat laatste wordt echter zelden aangenomen. Als het slachtoffer zelf ook heeft bijgedragen aan het ontstaan van het verkeersongeval, dan kan dat ook hier leiden tot een vermindering van de vergoedingsplicht van de aansprakelijke partij, maar die vermindering kan in het kader van artikel 185 WVW, behoudens het zeldzame geval van overmacht, niet hoger worden dan 50%. Dat betekent dat de eigenaar of houder van het motorrijtuig, behoudens het zeldzame geval van overmacht, altijd ten minste 50% van de schade van de ongemotoriseerde moet betalen.


Leeftijd van het slachtoffer:

Als het ongemotoriseerde verkeersslachtoffer jonger is dan 14 jaar, dan wordt er geen eigen schuld aangenomen moet de gemotoriseerde verkeersdeelnemer vrijwel altijd 100% van de schade van het slachtoffer betalen. Ook in de situatie dat de gemotoriseerde eigenlijk niet veel te verwijten valt.

Toedracht:

Bij het beoordelen van de aansprakelijkheidsvraag moet de toedracht worden vastgesteld. Het is daarom van belang om zoveel mogelijk bewijs van de toedracht te verzamelen. Daarbij kan gedacht worden aan een door beide partijen ingevuld schadeformulier, het maken van foto's van de situatie direct na het verkeersongeval en het noteren van de contactgegevens van eventuele getuigen van het verkeersongeval. Als er politie ter plaatse is geweest, dan kan uw letselschadeadvocaat het proces-verbaal of de registratieset van de politie opvragen. Dat kan ook dienen als bewijs van de toedracht.

De rol van de verzekeraar en juridische bijstand:

Als het ongeval is veroorzaakt door een motorrijtuig, dan heeft het letselschadeslachtoffer een rechtstreeks vorderingsrecht op de WAM-verzekeraar van dat motorrijtuig. Als het ongeval is veroorzaakt door een ongemotoriseerde verkeersdeelnemer, dan kan zijn AVP-verzekeraar worden aangesproken tot betaling van de schade. Als de verzekeraar de aansprakelijkheid heeft erkend, dan zal zij het schaderegelingstraject opstarten. Gezien de complexiteit van dat traject is het raadzaam om daarbij juridische hulp in te schakelen. De aansprakelijkheid bij verkeersongevallen is wellicht relatief eenvoudig te beantwoorden, maar het vaststellen van de medische en financiële gevolgen van een verkeersongeval is een complex proces. Een gespecialiseerde letselschade advocaat kan u daar doorheen loodsen en uw belangen behartigen.

Stappen om te ondernemen na een verkeersongeval

Stappen ondernemen na een Verkeersongeluk

Een verkeersongeluk kan een grote impact hebben. Daarom is het van belang om te weten welke eerste stappen moeten worden gezet na een verkeersongeval om een schadevergoeding te kunnen claimen:


  • Invullen Schadeformulier: Het is belangrijk om zo snel mogelijk na een botsing het Europese schadeformulier in te vullen. Dit document dient om de details en omstandigheden van het ongeval vast te leggen. Beide betrokken partijen vullen het formulier in en ondertekenen het. Zorg dat er altijd een schadeformulier in uw voertuig ligt.
  • Verzamelen van Bewijs en Foto's Maken: Maak foto's van de beschadigingen aan de betrokken voertuigen, hun positie op de weg, en eventuele sporen zoals bandensporen of brokstukken. Deze informatie kan later cruciaal zijn bij het bepalen van wie aansprakelijk is. Ook zijn verklaringen van getuigen zeer nuttig. Probeer, indien mogelijk, hun namen en contactinformatie te noteren.
  • De Politie Inschakelen bij Gewonden of Grote Schade: Bel de politie als er gewonden zijn, bij aanzienlijke schade, of als er geen overeenstemming over de toedracht met de andere betrokken partij bereikt kan worden.
  • Naar de Huisarts bij Klachten: Soms komen klachten na een ongeval pas later aan het licht. Bezoek altijd een huisarts of ziekenhuis bij klachten. Dit zorgt voor noodzakelijke medische zorg en creëert een medisch dossier, wat later van belang kan zijn bij het claimen van letselschade.
  • Facturen en Bonnetjes Behouden: Bewaar alle bonnen en facturen van kosten die het gevolg zijn van het ongeval, zoals medische kosten. Dit is belangrijk voor het later claimen van deze kosten.